O día das Letras Galegas 2018: María Victoria Moreno

*Este artículo está escrito en castellano e en galego

Existen cientos de ejemplos de gente que dejó su casa por la circunstancia que fuera y tuvo que emigrar a otro lugar para buscarse la vida y una vez allí se convirtió en uno más, abrazando la cultura de su nuevo hogar. La mujer homenajeada este año por O día das Letras Galegas (la cuarta en su historia) hizo eso y mucho más, convirtiéndose en una referencia cultural.

María Victoria Moreno Vázquez nació en Cáceres en 1939, estudió Filología Románica en Madrid y llegó a Galicia para ejercer de profesora en 1963, asumiendo completamente la cultura y el idioma gallegos, hasta el punto de que a principios de los años 70 daba clases de gallego, idioma aún ilegal en esta época (Paquito aún estaba dando sus últimos estertores), en Pontevedra, Arousa y Ourense, incluso fue investigada y se le retiró el pasaporte por subversiva. Su participación en la vida cultural gallega solo crecería con el tiempo.

Cómo profesora dio clase en distintos institutos, en Lugo, Sanxenxo y Pontevedra (en el Valle Inclán y en el Torrente Ballester, a este último legó su biblioteca personal de más de 4500 títulos) donde siempre se preocupó por la inquietudes culturales de sus alumnos. Su peso era tal que participó en la redacción de algunos libros de estudio de gallego para COU y BUP en los 80 y 90. También trabajó con la editorial Galaxia en alguna colección. 

 Anagnórise

Anagnórise

Pero no sólo en el campo de la enseñanza destacó, sino que también se convirtió en una de las autoras de literatura infantil y juvenil más premiadas. Con Mar adiante (1973) una novela de pequeños cuentos que una profesora cuenta a sus alumnos en un barco, O Arroas, empieza su producción de novelas para jóvenes lectores, siendo una auténtica pionera en este sector en Galicia. Destaca también Leonardo e os fontaneiros (1986), una historia no lineal de un chaval en la escuela, el libro favorito de la autora, y Anagnórise (1989) una novela juvenil sobre un chico con problemas que deja el instituto y se marcha a Madrid y es recogido por una misteriosa mujer con la que hablará todo el camino creando un vínculo muy especial, con el que consigue un éxito de críticas y ventas llegando a tener más de 20 ediciones. Gedellas de seda e liño (1999) una novela de contrastes, en un mundo complejo donde se mezcla lo mejor con lo peor, que tiene al amor por justificación, es uno de sus últimos libros juveniles, donde sigue demostrando su buen hacer. 

Se despidió con Diario da luz e a sombra (2004) donde cuenta la experiencia, llena de coraje, humor y ganas de vivir, con el cáncer de mama que acabaría con ella un año después. 

 Mar Adiante

Mar Adiante

 

 

Existen centos de exemplos de xente que deixou a súa casa pola circunstancia que fora e tivo que emigrar a outro lugar para buscarse a vida e unha vez alí converteuse nun máis, abrazando a cultura do seu novo fogar. A muller homenaxeada este ao polo Día das Letras Galegas (a cuarta na súa historia) fixo iso e moito máis, converténdose unha referencia cultural.

María Victoria Moreno Vázquez naceu en Cáceres en 1939, estudou Filoloxía Románica en Madrid e chegou a Galicia para exercer de profesora en 1963, asumindo completamente a cultura e o idioma galegos, ata o punto de que a principios dos anos 70 daba clases de galego, idioma aínda ilegal nesta época (Paquiño aínda estaba dando os seus últimos estertores), en Pontevedra, Arousa e Ourense, incluso foi investigada e se lle retirou a pasaporte por subversiva. A súa participación na vida cultural galega só crecería co tempo.

Cómo profesora deu clase en distintos institutos, en Lugo, Sanxenxo e Pontevedra (no Valle Inclán e no Torrente Ballester, a este último legou a súa biblioteca persoal de más de 4500 títulos) onde sempre se preocupou polas inquietudes culturais dos seus alumnos. O seu peso era tal que participou na redacción dalgúns libros de estudio de galego para COU y BUP nos 80 e 90. Tamén traballou coa editorial Galaxia nalgunha colección. 

 Guedellas de Seda e Liño

Guedellas de Seda e Liño

Pero non só no campo de la ensinanza destacou, senon que tamén convertiuse nunha das autoras de literatura infantil e xuvenil máis premiadas. Con Mar adiante (1973) unha novela de pequenos contos que unha profesora conta os seus alumnos nun barco, O Arroas, empeza a súa produción de novelas para  lectores novos, sendo unha auténtica pioneira neste sector en Galicia. Destaca tamén Leonardo e os fontaneiros (1986), unha historia non lineal dun rapaz na escola, o libro favorito da autora, e Anagnórise (1989) unha novela xuvenil sobre un rapaz con problemas que deixa o instituto e marcha a Madrid e é recollido por unha misteriosa muller coa que falará todo o camiño creando un vínculo moi especial,co que consigue un éxito de críticas e ventas chegando a ter máis de 20 edicións. Gedellas de seda e liño (1999) unha novela de contrastes, nun mundo complexo onde se mestura o mellor có peor, que ten ó amor por xustificación,  é un dos seus últimos libros xuvenís, onde segue demostrando o seu ben facer. 

Despediuse con Diario da luz e a sombra (2004) onde conta a súa experiencia, chea de coraxe, humor e ganas de vivir, co cáncer de mama que acabaría con ela un ano despois.